The book.

Fick ju som sagt en fix idé om att jag skulle läsa bibeln, har börjat nu och måste säga att det är mycket, mycket intressant, den kan jag nog ta mig igenom trots allt.
Tar upp några saker jag reagerar på.
( och nej, jag har inget liv )

Första Moseboken , Gud skapar Eva ( Eva; levande ) av ett av Adams ( Adam:människa ) revben.

"Den här gången är det ben av mina ben,
kött av mitt kött,
Kvinna ska hon heta,
av man är hon tagen"
Förklarar ju varför män i alla tider trott sig äga oss.
(vem skrev den här boken egentligen? Skulle allt vilja ta mig ett snack med honom, för ja , jag betvivlar inte att det var en han)

Btw; Mos 2: 23 Kvinna... av man. Det hebreiska ishá;kvinna liknar ordet för man; ish

Första Moseboken, Ormen får Eva att äta av den förbjudna frukten, Eva får sedan Adam att äta av den.

"Då sade Herren Gud till ormen:
Du som gjorde detta,
förbannad ska du vara,
utstött från boskapen och de vilda djuren.
På din buk ska du kräla
och jord ska du äta så länge du lever.
(?)
Jag skall väcka fiendeskap mellan dig och kvinnan,
mellan din avkomma och hennes :
de skall trampa på ditt huvud
och du skall hugga dem i hälen.
"

?  Så vitt som jag vet äter ormar inte jord.

"Till kvinnan sade han:
Stor skall jag göra din möda när du är havande,
med smärta ska du föda dina barn
Din man skall du åtrå (?)
och han skall råda över dig
"

(?) Åtrår inte mannen även kvinnan?

...och han skall råda över dig.
Ännu en förklaring till mäns tro att de äger kvinnor.

"Till mannen sade han:
(hoppar över en del här)
du skall slita för ditt bröd
i ditt anletes svett
tills du vänder åter till jorden
(Gud skapade Adam av just jord)
Ty av den är du tagen,
av jord är du och av jord skall du åter bli"
(!)

(!) Har alltid undrat över uttrycket "Av jord är du kommen. Jord skall du åter bli." som används vid begravningar.
Där har vi svaret.

Sen vet ju de flesta hur det gick. Gud förkastade människan från Eden, ( Eden:Ljuvlighet).



 

 

 



 


Kommentarer
Postat av: malin

Men åh så trevligt, jag har alltid undrat om jag har någon läsare som jag inte känner, och det har jag ju då=) Ambitiöst att läsa bibeln, jag skulle då aldrig palla, hehe! Japp jag har läst böckerna, älskar dem!! Filmerna är väl inget i jämförelse egentligen...

2010-03-14 @ 08:41:14
URL: http://malintunis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0